Prima pagină » Actualitati » #Dobrogea » InfoSudEst: Haos de Constanța, modernizarea marilor bulevarde: Întârzieri, costuri umflate și conexiuni penale

InfoSudEst: Haos de Constanța, modernizarea marilor bulevarde: Întârzieri, costuri umflate și conexiuni penale

0 comentariu

Primăria Constanța nu a reușit să finalizeze nici astăzi lucrările la cele mai mari bulevarde din oraș, deși a făcut demersuri birocratice încă din 2019, scrie info sud-est

De când s-au deschis șantierele totul s-a transformat în ambuteiaje, praf și nervi întinși la maxim. Nu au fost afectați doar locuitorii din oraș, ci și turiștii care au mers să-și petreacă vacanțele în stațiunile de pe litoral. 

Când au început lucrările, au apărut subit rețele de canalizare, țevi de apă, de gaz, stâlpi de curent, cabluri de internet și telefonie care nu existau în proiectele de lucrări. Totul a fost dat peste cap. Și ca să fie totul și mai complicat, unele șantiere se suprapuneau peste altele din alte proiecte finanțate cu bani europeni. 

Info Sud Est a descoperit că unele firme din schemă sunt abonate la contracte cu primăria, iar altele au conexiuni penale. 

Cireașa de pe tort e că municipalitatea a contractat chiar și o companie de la care avea și are încă de recuperat peste un milion de euro pentru lucrările neterminate la un liceu din oraș. 

Timpul a trecut, iar prețul estimat pentru cei 16.5 km aproape că s-a dublat ajungând la aproape 80 de milioane de euro. Primii banii au venit din bugetul local și din fonduri europene în 2021, când s-au semnat contractele.

Anul trecut, primăria a luat un împrumut 51 de milioane de euro pentru bulevarde, dar și pentru alte investiții. 

***

Principalele bulevarde din Constanța s-au transformat din 2021 într-un mare șantier, mașinile s-au mișcat mai greu, s-au creat frecvent blocaje în trafic, iar aerul a devenit irespirabil din cauza prafului.

La finalul lui 2022, constănțenii au pus o colivă pe care scria „Veșnica pomenire” în mijlocul unei străzi ce devenise impracticabilăOamenii se poticneau pe străzile în lucru, iar zona centrală devenise un pericol din cauza gropilor nesemnalizate. În tot acest timp, primăria prelungea termenele de finalizare. 

Am vorbit cu constănțenii ca să înțelegem cum i-au afectat lucrările. Părerile sunt împărțite, dacă unii spun că e bine că se face ceva, alții sunt la polul opus: 

Mi-am rupt piciorul. Am stat trei luni cu el în ghips”, ne-a spus o doamnă. 

“Au intrat în prea multe lucrări și nu au terminat nimic (…)dacă nu a terminat lucrările, ce să văd calitate?” ne-a declarat un domn mai în vârstă. 

Altul își pune întrebări “Uitându-mă doar la pista asta de biciclete, cum poți să o faci pe trotuar? Pietonii pe unde merg? Te lovești cu bicicleta de ei”.

– Bulevardele Lăpușneanu și 1 Decembrie, 5,6 km, leagă gara de stațiunea Mamaia. Stadiu lucrări: 95%

– Bulevardul Ferdinand și străzile adiacente, 6.6 km leagă gara de zona centrală. Stadiu lucrări: 80%

– Bulevardul 1 Mai și Șoseaua Mangaliei, lungime totală 4.25 km, leagă gara de ieșirea spre stațiuni. Stadiu lucrări: 92%

Hocus pocus și apar țevile

Urban Scope SRL este firma care proiectat lucrările de pe cele patru bulevarde principale și câteva străzi adiacente cu o lungime de 16.5 km. După această etapă, când constructorii au început efectiv munca, primăria a descoperit că realitatea din teren bate realitatea din hârtii. 

Și așa au apărut rețele de canalizare, țevi de apă, de gaz, stâlpi de curent, cabluri de internet și telefonie care fizic existau deja în zona șantierelor, dar nu existau în documentația de proiectare. Ba mai mult, angajații din primărie s-au trezit că lucrările se suprapuneau cu altele finanțate tot din fonduri europene.

Urban Scope SRL, o companie din București înființată în 2016, este deținută în prezent de Radu Marian Dragomir. Conform publicației Libertatea, Dragomir a lucrat lucrat la UTI, o companie patronată de Tiberiu Urdăreanu, om de afaceri condamnat la opt luni de închisoare cu suspendare pentru dare de mită. Anterior, în Urban Scope au fost asociați doi cetățeni dintr-o comună vâlceană. 

Conform informațiilor de pe Sicap.ai, Urban Scope a câștigat în ultimii ani contracte de peste 132 de milioane de euro cu instituții din țară.

Reprezentanții Urban Scope nu au răspuns întrebărilor noastre. 

Stop, pe centru

În urmă cu două săptămâni, primăria Constanța s-a hotărât să rupă contractul cu firma care trebuia să reabiliteze bulevardul Ferdinand și străzile alăturate din zona centrală. A notificat  firma Meva Concept SRL, cea care a câștigat în 2021 contractul, că acesta urmează să fie reziliat pe motiv că nu a fost respectat. La schimb, Meva amenință primăria cu plângeri penale. Lucrările au fost făcute în proporție de 80%. 

Meva Concept o are ca asociat pe Andreea Ligia Paraschiv, cu domiciliul într-un sat din Vaslui. Firma a avut sediul într-un apartament din sectorul 6 al Capitalei până în septembrie 2022, an în care a avut datorii de 51 de milioane de lei, o cifră de afaceri de 63 de milioane de lei și 65 de angajați. Pentru anul trecut nu am identificat niciun raport financiar pe site-ul Ministerului de Finanțe. 

După ce au primit notificarea de reziliere, reprezentanții Meva au făcut adrese către primărie, anunțându-i că vor să continue lucrările, dar mai au de încasat 5 milioane de lei care reprezintă restanțe pentru lucrările făcute în centrul orașului. Tot ei spun că nu au primit niciun răspuns și că primăria favorizează o altă firmă, făcând plăți către ea doar în baza unor facturi, nu a unui contract de achiziție. 

Este vorba despre Mooz Services SRL, care paradoxal în 2021 era subcontractantul Meva. 

Curios este că, după ce a început conflictul între primărie și constructorul principal, firma care a continuat lucrările este chiar subcontractorul. Și mai interesant este că după ce a semnat subcontractarea, Mooz a fost preluată de Viorel Farcaș. 

“ În anul 2023, în luna mai, antreprenorul general Meva, pentru că a fost la vremea respectivă în imposibilitate de a efectua lucrările (…) a subcontractat către Mooz o parte din lucrări în baza actului adițional. (…)

Lucrările pe care Meva nu le-a executat conform se scot la licitație, iar subcontractanții se preiau de către beneficiar ( n. red. Primărie)” ne-a transmis Farcaș, susținând că lucrările sunt efectuate în proporție de 90%, nu de 80%. 

Viorel Farcaș, fost director al Confort Urban- societate aflată în subordinea Consiliului Local Constanța- a fost condamnat în 2017 la trei ani de închisoare cu suspendare pentru luare de mită, după ce și-a recunoscut fapta. Farcaș primise ca șpagă un Porsche Macan în schimbul unui contract de închiriere utilaje de la firma primăriei, conform procurorilor DNA.  

În februarie anul acesta, Departamentul pentru Luptă Antifraudă (DLAF) ne-a transmis că anchetează cazul străzilor centrale din Constanța, iar în mai că nu există nicio problemă.

Totuși, am vrut să aflăm de la primărie câți bani a încasat Meva până la apariția neînțelegerilor, însă nu am primit niciun răspuns până la publicarea materialului. 

Vergil Chițac, primarul Constanței, nu a răspuns nici el întrebărilor noastre.

Bulevardul Domnitorului Lăpușneanu

În primăvara lui 2021, Primăria Constanța a semnat contractul pentru reabilitarea bulevardului care poartă numele unui domnitor al Moldovei cu o firmă pe care câteva luni mai târziu a dat-o în judecată. În instanță, primăria a susținut că firma a abandonat șantierul de reabilitare a Liceului cu Program Sportiv “Nicolae Rotaru”, iar lucrările executate nu erau conforme cu contractul.

Compania se numește Hidro Salt-B-92 SRL, iar primăria încearcă și acum să recupereze în instanță un milion de euro și penalizări. 

În trecut, unul din asociații firmei și fratele acestuia au fost trimiși în judecată pentru falsuri în acte și fals în declarații într-un caz ce privea cumpărarea fabricii de armament și echipament militar de la Mizil, județul Prahova. Deugene Băiculescu a fost condamnat definitiv la un an de închisoare cu suspendare în 2008, iar mai târziu a cerut reabilitarea.

Hidro Salt a fost subiectul mai multor articole din presa locală. De exemplu, în 2017, Ziarul de Vrancea scria că firma ceruse mai mulți bani pentru execuția lucrărilor de reabilitare a unei școli din Focșani. 

Doi ani mai târziu, scenariul s-a repetat în alte două județe. Jurnalul de Brăila arăta cum firma abandonase lucrările pentru asfaltarea unor drumuri în cartierul Lacu Dulce, iar la Buzău abandonase lucrările de la Spitalul Județean și ceruse mai mulți bani ele de la autorități, arată campusbuzau.

Până acum, stadiul lucrărilor contractate pentru Bulevardul Lăpușneanu este de 95%. Reprezentanții Hidro Salt ne-au transmis printr-un email că nu ei sunt cauza întârzierilor, ci primăria. 

Hidro Salt  nu a răspuns până la publicarea materialului întrebărilor legate de dosarul cu Primăria Constanța și lucrărilor din celelalte județe menționate mai sus. 

Lucrările au fost câștigate  de Hidro Salt pe străzile din Constanța în asociere cu grupul de firme Trace Group Hold, din Bulgaria, dar ulterior au fost subcontractate . 

O publicație din Bulgaria arăta în 2018 că grupul Trace reparase un drum pe care ulterior s-a produs un accident cu 16 morți și 27 de răniți. Jurnaliștii mai relatează că, după accident, s-au găsit 22 de defecte la drumul reparat de o firmă din grup, însă reprezentanții acesteia au susținut că nu au greșit cu nimic. Totuși, la acel moment au demisionat trei miniștri bulgari.

Drumul spre stațiuni

Bulevardul 1 mai și Șoseaua Mangaliei sunt rutele pe care toți turiștii ajung în stațiunile de la malul Mării. Lucrările sunt terminate în proporție de 92%. Contractul din 2021 este parafat cu Electrogrup SA, prin Mitruț Daniel Farmache director general al companiei la acel moment. Bărbatul a lucrat în trecut ca expert la Nuclearelectrica, o firmă cu capital majoritar de stat, dar a fost și consilier în Ministerul Muncii.  

Electrogrup a fost înființată în 1997 și în acest moment este controlată de Teofil Mureșan și încă doi oameni de afaceri. Cei trei dețin și o altă firmă,care împreună cu Nuclearelectrica, a dat naștere companiei RoPower Nuclear care va dezvolta reactoare modulare mici în România.

Firma a încheiat contracte în România, dar și în Belgia, Olanda, Finlanda, Norvegia, Polonia și Rusia, potrivit site-ului acesteia. Afacerile cu statul român se ridică la peste peste 160 de milioane de euro.

Revenind la contractul semnat cu Primăria Constanța, surpriza apare la subcontractanți. Unul dintre ei este Mooz, firma deținută de Viorel Farcaș, fostul angajat al companiei primăriei. 

Informațiile publice arată că Electrogrup a avut mai multe contracte cu instituții de stat, în parteneriat cu Urban Scope- firma care s-a ocupat de proiectarea lucrărilor pe marile bulevarde.

Electrogrup nu a răspuns întrebărilor până la publicarea acestui articol.

Concluzie: împrumut și majorări de costuri

Primăria Constanța se chinuie cel puțin din 2019 să repare cele mai importante bulevarde din oraș, după cum arată hotărârile de consiliu local. De atunci, valorile estimate ale lucrărilor au crescut cu aproape 210 milioane de lei. 

Lucrările au început în 2021 și trebuiau să se termine în 2023

Ce s-a întâmplat însă anul trecut, este că primăria a majorat costurile prin două hotărâri de consiliu local emise în octombrie și noiembrie, motivul din spatele lor fiind inflația și creșterea prețurilor la materiale. 

Tot anul trecut, primăria a contractat un împrumut de 51 de milioane de euro de la Banca Transilvania. O parte din acești bani sunt destinați bulevardelor. 

Anul trecut, Ani Merlă, directorul Direcției Dezvoltare și Fonduri Europene din cadrul Primăriei Constanța, spunea într-o ședință de consiliu local că proiectele europene ce privesc marile bulevarde au fost etapizate, astfel că sumele achitate de primărie deja pot fi recuperate din fondurile UE. Conform acesteia, doar recepția finală ar urma să dureze două luni și sugera că mai sunt de făcut și remedieri.

Între timp, Merlă a plecat din primărie, după ce a lucrat în subordinea a trei primari: Radu Mazăre, Decebal Făgădău și Vergil Chițac.

La acest moment, nu e clar când se vor finaliza șantierele. 

A contribuit Mihaela Giuglea (Focus Press)
A coordonat și editat Ana Poenariu (Public Record)

  • Acest material a fost realizat în cadrul Burselor Superscrieri, proiect inițiat de Fundaţia Friends For Friends și susținut financiar în parte de Ambasada Regatului Țărilor de Jos și în parte printr-un grant al Departamentului de Stat al SUA, sub îndrumarea mentorului Ana Poenariu. 

Citeşte şi

Newsletter

Subscribe our newsletter for latest news around the world. Let's stay updated!

@2024 STIRI DE DODROGEA – Ziar Independent || E-mail: [email protected][email protected]

Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale. Puteți accepta sau gestiona preferințele dvs. făcând clic mai jos. Aceste alegeri nu vă vor afecta navigarea. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Prin click “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tehnologiilor de tip Cookie, VEZI SETARILE INDIVIDUALE” puteti schimba preferintele in mod individual. ACCEPT TOATE VEZI SETARILE INDIVIDUALE

Politica de confidențialitate și cookie-uri
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00