După aproape nouă ani de activitate în Portul Constanța, Gazpromneft, divizia petrolieră a gigantului rus Gazprom, a început să își lichideze activele, inclusiv navele utilizate pentru bunkeraj, din cauza falimentului companiilor locale. Această situație a fost determinată de sancțiunile impuse de Uniunea Europeană în urma invaziei rusești în Ucraina, care au avut un impact major asupra operațiunilor Gazprom în România.
Licitații și vânzări
Barja-tanc Delta Oil și tancul petrolier Unicom 3 au fost scoase la licitație, fiind adjudecate pentru un total de aproape 3,6 milioane lei. Potrivit documentelor analizate, Delta Oil a fost achiziționată de distribuitorul de carburanți JT Grup Oil pentru 2,5 milioane lei. În schimb, tranzacția pentru Unicom 3, care urma să fie preluată de Green Port Operator SRL, a fost anulată din cauza unor probleme legale legate de certificatul de navigație al navei. În prezent, aceasta a fost scoasă din nou la licitație.
Decăderea operațiunilor Gazpromneft
Gazpromneft și-a început activitatea în Portul Constanța în 2013, prin preluarea afacerii de alimentare a navelor cu combustibil de la Unicom Holding, un grup deținut de familia fostului ministru moldovean Constantin Iavorski. În urma divizării companiei Gazpromneft Marine Bunker Balkan SA în 2020, două nave au fost transferate către Balkan Marine Bunker Assets SRL, o altă firmă controlată indirect de Gazprom.
Cu toate acestea, sancțiunile internaționale au provocat scăderea drastică a veniturilor, de la aproape 400 de milioane de lei în 2021 la doar 1,8 milioane de lei în 2023, și au generat pierderi financiare majore. În plus, stocuri de motorină de proveniență rusească au fost scoase la licitație în cadrul procedurii de faliment.
Amnistia fiscală și efectele asupra datoriilor
Pentru a diminua impactul financiar, Gazpromneft Marine Bunker Balkan SA a beneficiat de o amnistie fiscală, ceea ce a redus semnificativ datoriile acumulate către ANAF. Totuși, măsurile nu au fost suficiente pentru salvarea operațiunilor din România.
Această situație subliniază efectele devastatoare ale sancțiunilor internaționale asupra companiilor rusești și reconfigurarea pieței locale de bunkeraj din Portul Constanța. Navele și stocurile rămase sunt în continuare în proces de lichidare.
Leave a Reply