Prima pagină » Actualitati » #Dobrogea » Grupul Damen a dat statul român în judecată la Curtea de Arbitraj de la Viena

Grupul Damen a dat statul român în judecată la Curtea de Arbitraj de la Viena

0 comentariu

Grupul Damen a dat România în judecată la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Viena, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018, prin care statul român a devenit acţionar majoritar (51 la sută) al companiei Damen Shipyards Mangalia SA. Litigiul dintre Grupul Damen și statul român s-a acutizat în august 2023, când Damen a anunțat că reziliază acordul de asociere cu statul român privind Șantierul Naval de la Mangalia, ca urmare a faptului că, prin adoptarea Legii nr. 187/2023 (de modificare a OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice – n.r.), a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea, se arată într-un comunicat de presă al companiei. În 2018, Damen a decis să investească la Mangalia și a acceptat să transfere părții române 2 la sută din acțiunile companiei care operează Șantierul Mangalia (permițând statului român să devină acționar majoritar în această companie, cu 51 la sută), în schimbul primirii și păstrării controlului operațional și managerial al șantierului naval. Legea nr. 187/2023 a fost considerată de Damen o încălcare a acestui acord. Ulterior, Grupul Damen a solicitat statului român despăgubiri, care, potrivit unor surse, se ridicau la 500 milioane de euro. Procesul la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Viena este urmarea acestui litigiu. După ce Grupul Damen și-a anunțat retragerea de la Mangalia, șantierul naval a fost, practic, în cădere liberă. Nici Damen, nici statul român nu au adus noi contracte, iar o cale de înțelegere între acționari pare că nu mai este posibilă. Drept urmare, cei 2.000 de angajați din cadrul șantierului și ai firmelor subcontractoare se tem că vor rămâne pe drumuri. Mai reamintim că SN Damen Mangalia ar fi trebuit să lucreze în tandem cu SN Damen Galați la extinderea portofoliului de comenzi al Damen. În discuție, de exemplu, era proiectul construirii de feriboturi, dar și cel al corvetelor pentru Forțele Navale Române – ce putea fi realizat, ca variantă de lucru, în ambele șantiere – proiect care însă s-a soldat la nivelul MApN cu un eșec răsunător. În prezent, în timp ce la SN Damen Galați se construiesc mai multe nave militare, SN Mangalia pare a fi intrat cu totul în derivă economică. 

Citeşte şi

Newsletter

Subscribe our newsletter for latest news around the world. Let's stay updated!

@2024 STIRI DE DODROGEA – Ziar Independent || E-mail: [email protected][email protected]

Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale. Puteți accepta sau gestiona preferințele dvs. făcând clic mai jos. Aceste alegeri nu vă vor afecta navigarea. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Prin click “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tehnologiilor de tip Cookie, VEZI SETARILE INDIVIDUALE” puteti schimba preferintele in mod individual. ACCEPT TOATE VEZI SETARILE INDIVIDUALE

Politica de confidențialitate și cookie-uri
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00