Prima pagină » Actualitati » #Dobrogea » Galati » Piața navelor militare. Acolo unde este apă, este și Damen

Piața navelor militare. Acolo unde este apă, este și Damen

0 comentariu

SN Damen Galați a ”atacat” în forță piața navelor militare, reușind până în prezent să-și treacă în palmares peste 30 de astfel de nave, ne-a declarat Doru Gaibar, directorul general al SN Damen Galați. În 2024 se împlinesc 25 ani de când SN Galați a devenit parte a Grupului Damen, cu sediul central în Olanda. Unii nostalgici fac o comparație între navele construite cândva la Galați, de zeci de mii de tdw, și cele construite în prezent. Să nu uităm că din Galați s-au livrat două submarine pentru armata română (NMS ”Marsuinul” și NMS ”Rechinul”, în perioada interbelică – n.r.).

La Galați a fost ulterior și Centrala Navală Română, organismul care conducea construcțiile navale din România. Tot aici au fost multe alte proiecte complexe, precum primele platforme de foraj marin – Gloria. Acum JSS ”Karel Doorman”, de exemplu, cea mai mare navă din istoria Marinei olandeze, a fost construită la Galați! Unul dintre puținele spărgătoare de gheață construite în lume în ultimele decenii – ”Nuyina”, pentru Australian Antarctic Division, tot la Galați s-a făcut! Nu în ultimul rând, s-a abordat și navele pentru piața de lux, iahturile.

S-a început în 2012, mai timid, pentru a intra pe piață, iar acum se construiește un iaht la 14 – 16 luni. Totul prin transferul de tehnologie care s-a realizat dinspre vestul Europei spre estul Europei. Șantierul naval are și propriul centru de formare profesională, acreditat de Ministerul Educației, iar la ora actuală, peste 95 la sută din angajații șantierului au trecut prin acest centru, fie prin angajare și training, fie prin sesiunile de training care au loc aproape în fiecare an.

Anul trecut s-a investit în jur de 7,8 milioane de euro în SN Damen Galați, în tehnologizare. Dar din 1999 până în prezent, investițiile se ridică la aproximativ 145 milioane de euro. Dar și pentru viitor sunt ambiții mari, mai exact două proiecte de investiții în vedere. Unul este de aproximativ două milioane de euro, vizează schimbarea completă a compresoarelor din șantier pentru economia de energie, dar și pentru creșterea instalațiilor. Al doilea proiect, foarte important, în valoare de 23 milioane de euro (ce ar urma să fie implementat prin Programul Teritorial Tranziție Justă – n.r.), se referă la o nouă hală pentru construcția de nave, cu toate echipamentele pe care le presupune ea. Această hală ne va permite extinderea capacităților de construcție la interior, în special pentru piața de lux, dar și pentru piața militară. Cred că principalul atu al șantierului este versatilitatea. Acum au în lucru trei nave militare – nava de tip Combat Support Ship (CSS) ”Den Helder”, navă NATO, pentru Olanda, dar și două nave OPV 2.600 pentru o țară non-NATO, Pakistan. În același timp, se construiesc două iahturi. 

Ritmul este dat de cerințele pieței. În iulie va începe construcția unei serii de patru feriboturi complet electrice pentru BC Ferries Canada. Acum peste 90 la sută din navele armatorilor europeni sunt plasate în construcție în afara Europei. Țările cu forță de muncă ieftină și cu capacități de producție mari – China, Vietnam, India – și-au ridicat și nivelul de calitate și capacitatea de a construi nave complexe.

De asemenea, la începutul anului viitor va începe programul de fregate antisubmarin pentru marina olandeză. Este un program compus din patru fregate antisubmarin, care vor începe, fiecare navă, la un interval de nouă luni distanță una de alta. SN Damen Galați e singurul șantier naval din România care livrează nave militare, este furnizorul principal de nave militare pentru Marina olandeză și prin toate proiectele pe care le-au construit – peste 30 de nave până acum pentru țări NATO sau parteneri ai Alianței – au dovedit capacitatea de a construi, practic, orice tip de navă care se potrivește în facilitățile lor. Se vorbește și de un ”portavion de drone” pentru Portugalia, despre care, pe ”surse”, se spune că va fi construit la Galați. Este prima navă de acest fel care se construiește. Se vorbește chiar și de minisubmarine mergând pe aceeași idee. Damen este implicat deja într-o ofertă pentru construcția de submarine în Olanda, iar Șantierul naval din Galați are în palmares cele două submarine pentru Marina din România.

Citeşte şi

Newsletter

Subscribe our newsletter for latest news around the world. Let's stay updated!

@2024 STIRI DE DODROGEA – Ziar Independent || E-mail: [email protected][email protected]

Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale. Puteți accepta sau gestiona preferințele dvs. făcând clic mai jos. Aceste alegeri nu vă vor afecta navigarea. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Prin click “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tehnologiilor de tip Cookie, VEZI SETARILE INDIVIDUALE” puteti schimba preferintele in mod individual. ACCEPT TOATE VEZI SETARILE INDIVIDUALE

Politica de confidențialitate și cookie-uri
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00