Mai puțin știute despre Anghel Saligny

Anghel Saligny a fost un remarcabil inginer constructor, recunoscut ca un pionier mondial al științei construcțiilor metalice și de beton armat. El este cunoscut pentru multiplele sale invenții și soluții inovatoare în proiectarea și construirea podurilor și a construcțiilor industriale, precum și pentru fundația cheiurilor portuare și a docurilor. Iată câteva aspecte mai puțin cunoscute despre viața și realizările sale impresionante:

1. Originea

Anghel Saligny s-a născut pe 19 aprilie 1854 în comuna Șerbănești, județul Galați, într-o familie cu rădăcini poloneze. Tatăl său, Alfred Saligny, era profesor de origine franceză, iar mama sa, Anna, era de origine poloneză. Educația primită în familie și influențele culturale diverse au contribuit la formarea unui caracter deschis și inovator.

2. Primul pod combinat pentru șosea și cale ferată din România

În perioada 1881-1882, Anghel Saligny a proiectat linia ferată Adjud – Târgu Ocna, realizând primele poduri combinate pentru șosea și cale ferată din țară. Această inovație a demonstrat încă de la început ingeniozitatea și capacitatea sa de a aduce soluții tehnice eficiente și durabile.

3. Inovații în construcții metalice și din beton armat

Printre cele mai notabile realizări ale lui Saligny se numără silozurile din beton armat de la Brăila și Galați, construite în premieră mondială. Aceste structuri au fost proiectate și executate sub directa sa îndrumare, utilizând pentru prima oară betonul armat pentru silozuri. Silozurile aveau capacitatea de a stoca peste 25.000 de tone de cereale și reprezentau o soluție revoluționară pentru acea perioadă.

4. Fundații inovatoare pentru cheiuri și docuri

Între 1884 și 1889, Saligny a lucrat la construcția docurilor și antrepozitelor de la Galați și Brăila, unde a introdus soluții originale pentru fundații. El a utilizat straturi de fascine și piloți pentru fundațiile cheiurilor și a bazinelor de legătură cu Dunărea, utilizând betonul armat într-un mod inovator.

5. Podul de la Cernavodă – O capodoperă a ingineriei

Proiectarea și construcția podului peste Dunăre de la Cernavodă, realizate între 1890 și 1895, sunt considerate cele mai importante lucrări ale lui Saligny. Acest pod era, la vremea respectivă, cel mai lung din Europa și unul dintre cele mai mari poduri metalice cu deschidere mare din lume. Proiectul a introdus două mari inovații: sistemul de grinzi cu console și utilizarea oțelului moale în locul fierului pudlat pentru tabliere.

6. Amenajarea portului Constanța – silozurile Anghel Saligny

Între 1889 și 1909, Saligny a coordonat lucrările de amenajare ale portului Constanța. Aici a introdus pentru prima oară în România utilizarea piloților și radierelor din beton armat în construcțiile portuare și a proiectat silozurile de cereale și stația de petrol.

Silozurile Anghel Saligny sunt un ansamblu de monumente istorice situate în municipiul Constanța, la danele 17-18 ale Portului Constanța. Acestea au fost construite în două etape, între 1904-1909 și 1912-1915, și reprezintă unele dintre cele mai remarcabile realizări ale inginerului Anghel Saligny după planurile arhitectului Petre Antonescu.

7. Proiecte ferroviare și poduri importante

Saligny a avut un rol esențial în dezvoltarea infrastructurii feroviare din România. Printre proiectele sale se numără linia de cale ferată Târgu Jiu – Filiași, tunelul de cale ferată din Valea Mostiștei și portul Ramadan (Giurgiu). De asemenea, a proiectat și construit numeroase poduri metalice, inclusiv podul peste Siret, la Cosmești, de 430 m lungime, înlocuind structurile necorespunzătoare realizate de firme străine.

8. Recunoaștere internațională și națională

Anghel Saligny a fost recunoscut pe plan internațional pentru contribuțiile sale inovatoare. În 1885, guvernul român a organizat un concurs internațional pentru proiectul unui pod de cale ferată peste Dunăre, la Cernavodă, iar Saligny a fost selectat pentru a conduce acest proiect ambițios. În 1895, podul a fost inaugurat în prezența regelui Carol I, confirmându-i reputația de inginer de excepție.

9. Pionierat înutilizarea betonului armat si prefabricarea betonului

În realizarea silozurilor, Saligny a utilizat piese prefabricate la sol sub formă de plăci, o tehnică inovatoare la acea vreme. Prefabricarea plăcilor, sudura barelor metalice și mecanizarea montajului au fost alte priorități pe plan mondial introduse de Saligny.

10. Profesor și mentor

Pe lângă activitatea sa practică, Saligny a avut și o carieră academică impresionantă. A fost profesor la Școala Națională de Poduri și Șosele din București, unde a influențat generații întregi de ingineri. Cursurile sale erau recunoscute pentru rigoarea și inovația lor, inspirând tinerii să urmeze cariere în inginerie.

11. Spiritul inovator

Anghel Saligny nu s-a limitat doar la tehnicile existente, ci a fost mereu în căutarea unor soluții noi și eficiente. El a proiectat și construit primul pod din Europa și al treilea din lume utilizând o structură metalică pe șine, podul de la Cernavodă fiind o capodoperă a ingineriei din acea vreme.

12. Implicarea în comunitate

Pe lângă realizările sale profesionale, Saligny a fost activ și în comunitatea sa. A fost membru al mai multor societăți științifice și tehnice, atât naționale, cât și internaționale, unde a contribuit la dezvoltarea și promovarea ingineriei ca știință esențială pentru progresul societății.

Anghel Saligny rămâne o figură emblematică în istoria ingineriei, nu doar pentru realizările sale impresionante, ci și pentru spiritul său inovator și dedicarea sa față de dezvoltarea infrastructurii moderne. Moștenirea sa continuă să inspire și să servească drept model pentru inginerii de astăzi.

Articole asemănatoare

Partidul Adunarea Națională (RN) a câștigat primul tur al alegerilor anticipate parlamentare din Franța cu 34%

Persoană conștientă scoasă din mare la Saturn

Marius Balo, în a 27-a zi de grevă a foamei la Ministerul Justiției: „M-au adus din Cluj pentru umilința asta”

Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale. Puteți accepta sau gestiona preferințele dvs. făcând clic mai jos. Aceste alegeri nu vă vor afecta navigarea. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Prin click “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tehnologiilor de tip Cookie, VEZI SETARILE INDIVIDUALE” puteti schimba preferintele in mod individual. VEZI SETARILE INDIVIDUALE