Prima pagină » Actualitati » Business și Economie » CNAPM CT şi-a îndeplinit doar parţial obiectivele, atribuţiile şi responsabilităţile referitoare la activitatea de administrare a infrastructurii portuare din Constanţa

CNAPM CT şi-a îndeplinit doar parţial obiectivele, atribuţiile şi responsabilităţile referitoare la activitatea de administrare a infrastructurii portuare din Constanţa


Potrivit unui raport al Curții de Conturi „Performanţa administrării infrastructurii porturare şi a conectivităţii Portului Constanţa la infrastructura naţională de transport rutier şi feroviar”, Portul Constanța se află în primele 20 de porturi europene ca volum de mărfuri manipulate, însă activitatea sa este semnificativ afectată de acțiunile sau inacțiunile instituțiilor statului.

Raportul, realizat în perioada 2016-2022, arată că Compania Națională Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța (CNAPM CT) și-a îndeplinit parțial obiectivele și atribuțiile în administrarea infrastructurii portuare. Totuși, performanța portului este puternic influențată de acțiunile sau inacțiunile instituțiilor statului responsabile pentru gestionarea sistemului de transport din România.

„Performanţa activităţii portuare a fost afectată semnificativ de acţiunea/inacţiunea instituţiilor statului cu atribuţii în gestionarea sistemului de transport în România, precum şi în administrarea infrastructurii rutiere şi feroviare care asigură conexiunea portului cu principalele centre de producţie şi consum […]

Misiunea de audit s-a desfăşurat la principalele instituţii ale statului cu atribuţii în domeniul administrării şi gestionării infrastructurii portuare, rutiere şi feroviare care asigură conexiunea Portului Constanţa cu regiunile deservite, respectiv: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime S.A. Constanţa (CNAPM CT), Compania Naţională de Căi Ferate CFR S.A. (CN CFR) şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. (CNAIR). Obiectivul principal al misiunii de audit a fost acela de a evalua performanţa administrării infrastructurii portuare a Portului Constanţa de către CNAPM CT, aflată sub autoritatea MTI. De asemenea, a fost evaluată eficacitatea demersurilor MTI, CNAIR şi CN CFR pentru realizarea unei infrastructuri de transport de calitate, care să asigure conexiunea optimă a Portului la zonele economice deservite […]

Concluzia generală care s-a desprins în urma efectuării misiunii de audit a fost aceea că CNAPM CT şi-a asumat şi îndeplinit parţial obiectivele, atribuţiile şi responsabilităţile stabilite legal referitoare la activitatea de administrare a infrastructurii portuare din Portul Constanţa. Performanţa activităţii portuare a fost afectată semnificativ de acţiunea/inacţiunea instituţiilor statului cu atribuţii în gestionarea sistemului de transport în Romania, precum şi în administrarea infrastructurii rutiere şı feroviare care asigură conexiunea portului cu principalele centre de producţie şi consum” spune documentul.

Curtea de Conturi a evidențiat o serie de deficiențe care au afectat performanța Portului Constanța, inclusiv:

  • Lipsa unei strategii coerente de dezvoltare a transportului naval, care să asigure integrarea optimă a acestuia cu alte moduri de transport.
  • Utilizarea ineficientă a activelor portului, cum ar fi subutilizarea terminalului de pasageri sau a unor terenuri neincluse în circuitul economic.
  • Subutilizarea capacității de operare a portului, din cauza insuficienței investițiilor pentru modernizare și reabilitare.
  • Întârzieri în procesul de digitalizare, care afectează atât activitatea companiei, cât și a operatorilor portuari.

Pentru remedierea acestor deficiențe, Curtea de Conturi face următoarele recomandări:

  • Elaborarea unei strategii de dezvoltare a transportului naval în România, pentru integrarea eficientă a transportului naval cu alte moduri de transport.
  • Creșterea cotei de piață a Portului Constanța la nivel regional, valorificarea eficientă a activelor și realizarea investițiilor necesare pentru modernizare și dezvoltare.
  • Implementarea unor sisteme informatice eficiente și alinierea infrastructurii portuare la cerințele comunitare.
  • Îmbunătățirea conexiunilor rutiere și feroviare care leagă Portul Constanța de principalele centre de producție și consum.

Aceste recomandări vizează îmbunătățirea performanței și competitivității Portului Constanța, precum și integrarea sa mai strânsă în rețeaua europeană de transport.

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00