În 2012, nava Slănic, care dispăruse încă din anii ’90 din patrimoniul IPO Tulcea, a fost descoperită sub pavilion coreean la Aliaga, unde urma să fie tăiată, sub numele “Sakalas”. Alte nave se aflau în cimitirul cu epave de la Nouadhibou, cel mai mare port din sudul Mauritaniei.
Fotografiile din 1992 o arată pe nava Slănic într-un port din Olanda, navigând sub alt nume și pavilion olandez. În 1995, avea pavilion belgian în portul din Antwerpen, iar în 2013 a fost vândută la fier vechi într-un port britanic.
Aceste imagini demonstrează clar că navele au continuat să funcționeze mulți ani după ce au fost “casate” în acte și vândute pe nimic în România.
Intreprinderea de Pescuit Oceanic (IPO) Tulcea deținea nave Super Atlantic, cele mai mari și mai performante pescadoare la acea vreme. Acestea erau achiziționate din fosta RDG și Polonia, dar și produse în țară, la Brăila, în anii ’80.
În fiecare lună, în țară ajungeau cel puțin o mie de tone de pește congelat, care era distribuit în întreaga țară și exportat în țări africane, Spania sau Marea Britanie. Aceste țări aveau vapoare mai mici și nu puteau satisface cererea. În medie, fiecare dintre cele 47 de pescadoare aducea un câștig de 2 milioane de dolari pe lună.
CRISUL ALB -foto: Shipspotting .com / Henry Pattison. Traulerul Crisul Alb este ultima nava de tipul Super Atlantic din seria de 15 construite la Stralsund -RDG in 1979 .Iata si ordinea in care s-au livrat:cda de santier a fost de la 221 la 235 -Bistrita ’76 – Tirnava ’76-Putna ’76 -Dorna ’76-Cerna ’76- Caliman ’77- Cindrelul ’77- Ciucas ’77- Costila ’77- Ozana ’78 – Jijia ’78- Bahlui ’78- Dimbovita ’79- Oltet ’79 si Crisul Alb ’79 Aveau 3977 TRB -101,86 x 15,22 x 9,70 m.propulsia era asigurata de un motorVeb Dieselmotorenwerk-Rostock de 3880 CP .Viteza de croaziera 14 Nd si viteza de traulare de 4,5 Nd.Fara Bistrita,Tirnava,Putna si Crisul Alb si-au gasit sfarsitul la Aliaga-Turcia …CIMITIRUL navelor romanesti .Tot de acest tip Super Atlantic s-au construit la SN Braila :Paring ’81- Rodna ’82 – Magura ’84 -Postavarul ’84 – Amaradia ’85 – Rarau ’87 si Pietrosu ’89
JIUL – foto :Shipspotting.com / Valery Cherezov. Traulerul Jiul este ultima din seria de 8 nave de tipul Atlantic 2 construite la Wolkswerft VEB – Stralsund -RDG . Aveau 2150 – 2173 TRB capacitate incarcare peste congelat 500 tone ,82 x 13,60 x 5,20 m – propulsia SKL de 2320 CP ce dadeau navei o viteza de croaziera de 13,6 Nd si 4,5 Nd de traulare .Iata si ordinea de constructie ; Mures ’70 – Trotus ’71 – Ialomita ’71 – Siret ’71- Somes ’71 -Milcov ’72 -Neajlov ’72 si Jiul ’72. Singurul care a supravetuit este Somes actualul MARE NIGRUM transformat in nava de cercetari .Primele 4 au sfarsit la cimitirul navelor romanesti de la Aliaga -Turcia in 1993-1995 .
HARGHITA -foto : Shipspotting.com /Adi Man .Harghita este nava 3 din seria de 6 de tip B-419 construite la Stocznia Gdanska Im.Lenina -Gdansk ,Polonia .Avea 2632 TRB , 88,30 x 15,00 x 5,40 m,propulsia era asigurata de un motor Zgoda Swietochlowice de 3600 CP ce dadea navei o viteza de croaziera de 15,1 Nd si 4,5-5 Nd viteza de traulare ,capacitatea de incarcare peste congelat 800 tone .Iata si ordinea de constructie : Semenic ’73 – Inau ’73 – Harghita ’74 – Iezer ’74 – Mindra ’74 si Clabucet ’74 . Din pacate Harghita a sfarsit mult mai repede la Tulcea (din cauza neglijentei unui membru al echipajului care nesupraveghind caldarina ,aceasta facand explozie ramanand fara apa ) ,totul se intampla in 1980
RAZELM -foto : Monografie Ilgani Partizani . Razelm este nava 3 de tipul B – 22 din seria de10 nave construite la Stocznia Gdanska Im.Lenina din Gdansk -Polonia . Avea 2714 TRB si o capacitate de incarcare peste congelat de 700 tone, 88 x 14,52 x 7,46 m.Propulsia era asigurata de un motor H.Cegielski -Poznan de 2500 CP ce dadea navei o viteza de croaziera de 13,8 Nd si 3-3,5 Nd viteza de traulare, Iata si ordinea in care s-au construit : Delta Dunarii ’69 -Marea Neagra ’69 – Razelm ’69 – Sinoe ’70 – Negoiu ’70 – Ceahlau ’70 Caraiman ’71 – Moldoveanu (rebotezat Cris ) ’71-Retezat ’72 si Rarau ’72 (scufundat in1985 in Marea Irlandei )
Astazi se implinesc 41 de ani de la disparitia traulerului RARAU (primul). Pe 29 septembrie 1976, RARAU a esuat pe una din stancile de la Seven Stones Reef, scufundandu-se ulterior.
Toti cei 84 de membri ai echipajului au fost salvati de catre traulerul romanesc MOLDOVEANU.
In imagine, traulerul RARAU in Santierul Naval Gdansk, inaintea lansarii – 1971.
Polar V si Polar IX
3 surori: PACIFIC FROST (ex POLAR VII), PACIFIC ICE (ex POLAR IX) si ROMAN GLACIER (ex POLAR XII), la Falmouth, Marea Britanie, 1 mai 1997.
In cursul aceluiasi an, 1997, aveau sa fie rebotezate VAALESERBERG, SAWNEE, respectiv WOODALL.
POLAR VII a mai apucat sa navige pana in 2006, ajungand in Rusia, unde a purtat numele KAPITAN DUDIN I
ROMAN COOLER era fostul POLAR VI. A mai navigat pana in iulie 2008.
In fotografie sunt cele doua traulere construite in Japonia de abia venite din prima campanie de pescuit si acostate in portul Galati la dana pescariei . Am avut o disputa cu un vizitator al paginii noastre pe motivul ca Intreprinderea de pescuit oceanic nu a fost niciodata la Galati (aici se poate vedea ca si navele au fost inscrise la Galati pentru o perioada ) iar locatia (halele Pescariei din Galati) Aceste doua nave – Constanta si Galati ,cele 10 de tip B22 si cele 8 de tip Atlantic II au avut pe cos sigla MIA (Ministerul industriei alimentare ) iar Super Atlanticul avea pe cos N Rcu rosu pe cele doua inele albastre .
NR însemna “Navigația Română” și era purtat de toate navele, inclusiv flota IPO. Flota IPO avea sediul la Tulcea, unde era și fabrică de pește. Deci se descărca la 2 fabrici – la Galați și la Tulcea.
Se intampla in 26 martie 1974, pescadorul Inau arestat de Paza de Coasta S.U.A pentru pescuit in limta de 12 mile de la coasta la 8.5 mile de plaja Currituck, in Carolina de Nord. Comandantul, Ion M.Ancuta a avut prima infatisare in fata curtii pentru pescuit ilegal pe 15 aprilie 1974 si a fost amendat cu 100.000$ Initial docat la cheul pazei de coasta dupa o luna pescadorul a fost mutat la cheul 4 de pe strada Pratt.
Surse – Baltimore Sun si The Right of Hot Pursuit in International Law – autor Nicholas M Poúlantzas
VEZI SI https://marinarii.ro/